Kristina nr 2 gästbloggar

Hej jag heter Kristina, även känd som HP Värmland i vissa kretsar. Okej det där hittade jag på, men jag önskar lite att det kunde vara så.

Jag är Kristinas nummer 1 arbetskamrat, konfliktlösare, högra hand och ljus i mörkret. Okej, där ljög jag igen, men jag jobbar på HP och jag tror att Kristina 1 gillar mig.

 

Nu ska jag faktiskt inte ljuga mer för nu ska jag berätta om livet i värmland.

 

Du har ett par alernativ när du tar studenten:

  1. Göra som du alltid gjort – Dricka måndag till söndag i en raggarbil som är rostigare än en lettländsk cykel halvvägs till Ukraina och lyssna till ”runke balle” med Eddie Meduza och dricka hembränt. (Runke balle betyder förövrigt onanera penis för er som inte är belevade med det värmländska språket).
  2. Flytta ihop med din pojkvän i ett dragigt hus ute på landet, bli gravid innan du fyllt 19, då du inte haft råd att hämta up p-piller och jobba på Ica i en by med 500 invånare eller alternativt leva på socialbidrag. Detta beror självklart på hur motiverad du är. Ja, det finns ju faktiskt vissa värmlännigar som vill jobba.
  3. Läsa på Komvux då du inte har godkänt i mer än estetisk verksamhet eller religion.

 

När ni hör värmland tänker ni säkert på filmen Smala Sussie och Bröloppsfotografen. Jag kan avslöja att värmland inte alls är som dessa vilseledande och kränkande filmer, det är värre.

Det är sant att alla bränner sin egen sprit, alla lyssnar på Eddie Meduza och det mest exklusiva man kan köpa för sitt socialbidrag är en tröja med sveriges nationalsång på eller om man har riktigt tur en hood med diverse rasistiska symboler.

Att växa upp i värmland har präglat mig hårt. Att inte få hänga med det allra coolaste raggargänget för att min mamma inte lät mig köpa en Eddie Meduza tröja och aldrig ha haft pissgult blonderat hår med svarta slingor kan göra att man hamnar lite utanför.

Dock fick jag hänga med raggarna ibland. Fast de var ju inte ”riktiga” raggare, för de hade ju faktiskt körkort, körde inte alkoholpåverkade och ibland så duschade de till och med.

 

Trots detta är jag värmlandspatriot in i det sista. Finns det något annat landskap (förutom möjligtvis norrland) där man kan vara vilse 4 timmar i skogen när man plockar svamp?

Finns det någon annan stad än Karlstad där vakterna på krogen inte bryr sig om du smygröker på toaletten?

 

Nej det finns det faktiskt inte..

 

Jag fick ångest innan studenten. För åka raggarbil, det har jag redan gjort. Att skaffa barn kändes som ett dåligt alternativ då jag knappt kan ta hand om mig själv.

Socialen ville inte ha mig och inte komvux heller. På den vägen bar det och det är så jävla bra!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback