Kristina inspireras

Som vi alla vet gillar jag mat lite för mycket.
Bara att titta på mat får snålvattnet att rinna.
Nej, bara att tänka på mat får min mun att vattnas.
Mat sätter jag över allt snacks på denna jord.
En härlig måltid eller en påse chips och smågodis?
Vad väljer man?
Mat.
Mat är underbart.
Och jag älskar att laga mat.
Mat är livet.
Nu är jag sugen på att laga spenat och keso lasagne.
Det ska jag göra på fredag.
Åh, jag riktigt längtar tills dess.
Så mycket älskar jag mat.
Här kommer därför ett litet recept.
Dock använder jag mig ALDIG av recet.
Det har jag lärt mig av min far.
Bilden blev ju lie fel, med broccoli, men fin, det var den. Från recept.nu

Du behöver

  • 500 gram lasagneplattor (förkokta)
  • 500 gram naturell keso
  • 1 gul lök
  • 200 gram spenat eller mangold
  • 150-200 gram champinjoner eller annan svamp
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 burk krossade tomater
  • 1 dl smakrik riven ost
  • 5 dl mjölk
  • olivolja till stekning
  • oregano
  • salt och peppar
  • svarta oliver till dekoration

Gör så här

Rensa och strimmla svampen. Finhacka löken och fräs den i olivolja, tillsätt svampen och låt den få lite färg. Pressa ner vitlöksklyftorna och spenaten eller mangolden. Låt fräsa någron minut och tillsätter sedan den krossade tomaten. Späd såsen om den blir för tjock och låt den puttra i cirka 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och oregano. 
Smörj en större ugnsfast form med smör. Lägg några skedar tomatsås i botten, varva lasagneplattor med keso, mjölk och tomatsås. På den översta lagret brer du tomatsås och toppar med riven ost.
Gratinera lasagnen i cirka 40 minuter i 225-250 grader. Passa på ytan så att den inte bränns. Ibland kan lasagnen behöva täckas med lock eller folie på slutet.

 

Tar kort och visar när den är done.

Men det dröjer som sagt tills på fredag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback