Praktikbloggen

Igår, måndag var en intensiv dag.

Redaktionsmöte 9.15 övergick snabbt i en rask promenad mot Östermalms innerkvarter. Jag skulle träffa den manlige Schutterman, dock inte designer men drivande kraft för ett någorlunda nystartat vaktbolag. Han kallade sig eldsjäl och var minst sagt en lustig man. Han berättade om den ökade säkerheten på studentskivor och svårheten det skulle innebära att vara kvar på "efterfesten" som minderårig. Besöket tog 1,5 h och det var mycket intressant att få inblick i någons annans spänningsfyllda vardag.


Tillbaka till kontoret där det var full ruljangs i lunchrummet. Jag åt thaisoppa med en ostfralla och det heta diskussionsämnet var Aftonbladets felsteg i att de publicerat fel kille från Broder Daniel som tagit livet av sig.


Efter lunchen bar det av igen, den här gången till Mariatorget, där vi gick fel uppgång och fick guidad tur av en brevbärare på söders gator. Han tog verkligen sin uppgift på allvar då han tre meter innan varje sväng uppmanade: Höger! eller Vänster! eller Snedda över gården här! Många intressanta möten alltså som jag inte skulle träffat på annars. Vi skulle till polisstationen och prata med en intensiv kvinna om medling. I det lillamedlingsrummet där solen låg på fanns inget syre över huvut taget. Jag lyckades sitta lugnt ett tag innan det började flimra framför mina ögon och jag var tvungen att blunda för en kort sekund varpå den intensiva kvinnan säger: Din kollega håller på att somna. Nej, nej utbrister jag, glad för att fått synen tillbaka men förvirrad för att kvinnan inte känner av den enorma syrebrist som rummet erbjuder. Puh, efter 1,5 h där kom vi äntligen ut på gatan och kunde andas. Det var en sådan befrielse att jag knappt kunde tro det själv.


Vi återvände till redaktionen och där fanns det inte mycket att göra. Jag drack en kopp kaffe och sen fick jag gå hem. Slut för idag, tack för idag.


Misströsta inte, jag kommer snart med en färsk uppdatering av dagens smaskiga jobb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback