Revolutionerande priser

Plats: Hökarängen.
När: Fredag kväll.
Specifierad plats: Vi - världens konstigaste mataffär


Jag vill ha cider. Det finns ingen cider i liten förpackning men vi hittar ett ställ med 1,5 liters flaskor. Det står 2 för 15 kr. Jaha, men jag vill bara ha en. Tar en, päroncider.

Står i kassakön, lägger upp varorna som vi alldeles nyss lagt ner i korgen. Plipp, plipp, plipp. Pengarna räcker precis på öret. Det gäller att leva sparsamt. Ner med varorna i kassen, som vi ju precis plockade upp ur korgen för att lägga på bandet och ner i kassen och hem och upp igen och in i kylen, skafferiet, frysen... Jag begrundar kvittot, som jag lärt mig.

till min förvåning ser jag något konstigt med cidern. Det står 15,90 + pant. Va?
En för 16, två för femton, varsågoo.
Kan man verkligen säga så. Jag får lilla mannen att fråga kassörskan som råkade vara en man. Han skrattade till lite och sa: Haha, vill ni hämta en till eller?
Jag hämtar en till och Adam får en krona tillbaka.

Skum affär

Det har varit helg och helgen har åtegått till vecka, en ny vecka, en måndag, skola, jobb, träning, plugg. Lite av helgen har jag tillbringat i Hökarängen, då min kära syster var på vifft. I lördags åt jag kantarellrisotto med Gudmor, familj och Adam och somnade sen i soffan och väcktes av en kall varelse kröp ner under täcket vid 20 över 1. Det är så underbart att vakna på natten och krypa nära en varm kropp. Igår fick jag min första artonårspresang. Fatta jag fyller arton om bara en vecka, äntligen, äntligen ska jag bli stor.



Den här lilla saken är min och jag är så jäkla glad.

På söndag fyller jag år. Arton år.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hm, intressant prissättning... Grattis i förskott =)

Postat av: Annika

ja den är helt enkel underbar den där affären. Friskvårdaren i mig hade dock tänkt, jag behöver ju bara en läsk!!!

2007-09-03 @ 21:07:21
URL: http://vinterbarn.blogg.se
Postat av: Kristina

Men när man får en krona tillbaka plus 1,5 liter till så kunde vi inte göra något annat val, dessutom fick ju ni lite till hyra.

2007-09-04 @ 08:30:06
URL: http://tussilago.blogg.se
Postat av: Emma G

Hip hip hurra! Grattis på din stora dag. Kram

2007-09-09 @ 11:12:40
URL: http://www.emsellen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback