Scouting

Hittade ett nerklottrat papper med lite frågor jag undrat över... Det handlar om scoutrörelsen och hur vi ska bli fler unga. Jag tänkte svara lite på de frågor som är ställda, så gott jag kan och enligt mina tankar, läs om du vill..

Har vi bra verksamhet för ungdomar?
Ja, det är en bra verksmahet tycker jag. Att scouting är till för alla kan jag hålla med om men det är inte alls anpassat för alla. Det finns de som  verkligen hatar friluftsliv, som ändå är en ganska stor bit av verksamheten. Eftersom vi i detta skede tappar en patrull i SSF varje dag måste det vara många som inser att det finns andra roligare saker att göra, eller att man helt enkelt inte behöver göra någonting alls, inga tider att passa, kan sitta vid datorn dygnet runt liksom. Varför inte fråga de som hoppar av vad de inte gillar. Är det att bästisen red på samma dag så det blev svårt att hinna med och då kände kompisen att det inte var kul längre, eller är det för att det finns för få utmaningar på avdelningen man är placerad i? Har kåren fastnat i ett konstigt mönster och kör samma terminsprogram varje år? Kan man inte försöka söka svar på alla frågor och bearbeta dem? Okej, utvecklingskonsulentprojektet är en satsning, men kommer det hjälpa långt nog?

Är hela kåren/distriktet medvetna om att vi har en bra verksamhet?
Hur många miniorscouter vet vad som är bra och dåligt, huvudsaken att de får komma ut, elda, tälja, leka, pyssla, mysa, paddla, ro, tälta, springa, vandra och bara leva i nuet så är de flesta nöjda, visst kan skorna klämma eller tröttheten komma men att ha kul speglar väl en bra verksamhet?

Varför är du scout?
Jag är scout för att jag tycker det är så fantastiskt att en sådan underbar grej som "friluftsliv, gemenskap och något mer" engagerar så himla många människor och för att jag tycker det är helt underbart att träffa nya människor hela tiden som delar mitt brinnande intresse. Jag vill att så många som möjligt ska få ta del av denna grymt bra organisation och därför är jag väldigt engagerad i rörelsen.

Vet andra utanför scouterna att vi har en bra verksamhet?
Alldeles för få, men de flesta pratar nog gott om scouting, förutom de som tycker att det är töntigt. Mer info behövs absolut, varför inte göra en storsatsning och marknadföra scouting som bara den. Vi måste tala om för Sverige att vi är världens bästa ungdomsrörelse och verkligen står för det!

Erbjuder vi andra ungdomar att vara med?
De erfarenheter jag har av det är att två stycken i mitt seniorlag har kommit in i seniorålder och aldrig varit scouter innan. Och i Kungsträdgården där scouterna har den populäraste attraktionen på sportlovet.

Tar vi hand om de nya som kommer? Hur?
Om jag skulle få ta hand om alla nya tror jag de skulle fastna, jag är rätt bra på att introducera folk. Men jag tror det kan göras bättre än vad det görs nu. Har faktiskt inte så stor koll på den fronten.

Hoppas ni blev lite klokare, eller lite mer tankspridda.
Jag har haft en bra dag.
Nu ska jag återgå till kraven i livet, läxor, tvätt, sova, vakna, äta osv...

Puss på handen
Kristina


Kommentarer
Postat av: Karin

Shit du är så smart!

Postat av: Karin

Du kanske kan jobba som sån där utvecklingskonsulent när du gått ut gymnasiet?

2006-05-09 @ 20:34:51
URL: http://lacookie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback