Julafton

Julafton är nu över och jag sitter för tillfället i systers lägenhet i Hökarängen. Imorse när jag satt och läste i min nya bok "Digitalt foto" eller vad den nu heter så kom hon och sa eller frågade om jag vilja följa med hem till henne. Det är skönt att komma hemmifrån ett tag så jag sa ja. Då var klockan 11.22. 11.43 hade jag från att ha suttit i mjukisbyxor i vardagsrummet, duschat, klätt på mig, sminkat mig och cyklat till tunnelbanan. Rekord.

Gårdagen var jättebra. Nästan den bästa julafton någonsin.
En liten resume

Morgon
Annika och jag vaknade av att mamma kom in med ett ljus i handen, ja, hon sov i min säng för vårt hus är för tillfället inte anpassat för fem personer. Vi gick upp och åt fin frukost med mackor, kakor och te. Fick en alternativ julstrumpa (eftersom de riktiga är kvar i Hälsingland) med några paket i. Jag fick en lott från Cancerfonden, ett par örhängen, tre par trosor och två biobiljetter.

Förmiddag
Vi gick ut en promenad med hunden. I svedmyraskogen. Hela familjen, Hej, det har aldrig hänt förut. Men hunden var glad. Och vi kom hem efter en timme. Förmiddagskaffe, jag och syster gjorde oss varsin latte och lussebulle. Alla skrapade sina lotter. De var svårskrapade och när jag äntligen lyckats skrapa hela rutan läser jag siffrorna och säger med lite tveksam röst "Jag tror jag har vunnit 1000 kronor mat". Japp. Bra början. Mamma kom direkt med idén att jag får 1000 kronor i handen så får hon köpa maten. Yes!

Duchade och han knappt ut ur duchen innan Annika kom inrasande och sa att Samuel kom precis och att jag var tvungen att komma ner på momangen. Jag slängde på mig lite kläder och sprang ner för trappan. Där stod min lilla tvååring med ett paket i handen. Det fick jag och han fick två jättepaket av mig. Han blev överlycklig.

Luch/Eftermiddag
Vi gick över till grannen vid halv 1. Där var det massa folk. Eller ja. Värdparet , två söner, en fru, ett barn, vi fem och ett till par. Christer som gubben i hustet heter har varit sjuk i några veckor och har haft tid och klura på roliga saker länge nu. Bordet var dukat med en räls och ett tåg, där snapsarna serverades stup i kvarten. Snaps är verkligen, verkligen jätteäckligt. Men kul var det. Maten var väldigt mycket men oj så god och dukningen var uttänkt. Som bordsplacering hade vi fått "medlemskort" i Hjulevangelisterna som är en nystartad förening som har möte varannan julafton, stadgar till föreningen fanns på baksidan. Kan förklara närmare någon annan gång när jag har det framför mig. Självklart låg även där på bordet varsin trisslott. Min tur höll i sig och jag vann ytterligare 25 kronor. Va? det här var min turdag. Annika har tur i kärlek, Karin verkar inte ha tur i någonting med däremot bor hon i Paris så hon får inte klaga och jag däremot verkar ha tur i allt :P. Kanske. På slutet fick vi champange i isglas och varsitt "stipendium" med två biobiljetter i :). Bättre jullunch fick man nog leta länge efter igår.

Kväll
Vi kom hem vid halv 6. Jag och Karin gick över till andra grannarna och småpratade i några minuter. Sen kom vi hem och då var det dags för julklappsutdelningen. Enligt traditionen var Annika tomte och delade ut paket efter paket. Det enda jag hade önskat mig var ju en mobiltelefon och check, det fick jag. Plus massa andra saker. Såklart.
Pluppsås med lax och paté på kvällen. La mig i soffan och nästan somnade innan jag gick och la mig.

Toppendag!!!!
Hoppas du hade det bra igår!

Kristina


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kolla in den här hemsidan om du vill ha färgkoder till din blogg. kolla in min oxå...
http://hem.passagen.se/abclearn/ABC1/ABC/swedish/sv_html/color_chart.htm

2006-12-26 @ 14:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback